Historia del art

Sacrifici d’Ifigènia
Nom: Sacrifici d’Infigènia
Autor:desconegut
Cronologia: s.I
Estil: romà imperial
Tècnica: mosaic
Suport: mur; 55cm (alt) x 60cm (ample)
Localitazació original: EmpúriesLocalitazació actual: museo Arqueològic, a BCN
Tema: Argamèmnon, rei de Micenes i cap de les forces gregues a la guerra de Troia, està a punt de sacrificar a la seva filla Ifigènia de la deessaÀrtemis. Amb aquest gest el rei intentava recuperar el favor de la deessa perquè els vaixells poguessin partir cap a Troia. Són testimonis de l’escena i del dolor del rei alguns dels caps més destacats del’exèrcit grec, entre els quals figuren Ulisses i Menelau.

ANÀLISI FORMAL
ELEMENTS PLÀSTICS
El Sacrifici d’Ifigènia és un mosaic fet amb tècnica de l’opus tessellatum, consistia a construir l’escenarepresentada amb fragments petits i regulars de pedra, vidre o ceràmica tallats en forma de dau.
Procés laboriós, primer s’havia de fer un esbós de mida real del mosaic perquè després es poguéssimplificar la tasca d’incrustar les tessel·les damunt la capa de guix, de calç o de morter que els feia de suport. En aquest mosaic observem dos trets fonamentals: el color presenta uns canvis moltbruscos, i la llum es distribueix uniformament per tot l’espai (no s’ha establert un focus de llum uníc)

COMPOSICIÓ
Darrere l’altar del sacrifici s’hi situen, d’esquerra a dreta, els protagonistes del’escena. En primer lloc, el rei Agamèmon es posa la mà cap al rostre en un gest de dolor, al seu costat Ifigènia, la seva filla, destaca pel vestit blanc i perquè duu el cap cobert. Al mig Ulisses, reid’Itàlia, que sosté una llança. L’endeví Calcant vestiex una toga i porta una cinta lligada al front. Menelau, oncle, té un ceptre a la mà, acota el cap i expressa el seu dolor. L’obra manca deprofunditat i té uns Graus problemes de perspectiva.
Sacrifici d’Ifigènia es completa amb un criat que sosté una safata i amb uns quanta caps des de la tenda de campanya i tancant la composició una…